FAQ

1.   1. Apa itu Pendidikan Khas?


Perkhidmatan pendidikan yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran
Malaysia bagi murid-murid pemulihan khas dan berkeperluan khas yang mempunyai masalah penglihatan, pendengaran dan bermasalah pembelajaran.


2. Berapakah tempoh belajar bagi murid-murid pendidikan khas?

  • Tempoh belajar minimum bagi murid-murid berkeperluan khas di sekolah rendah adalah enam (6) tahun.
  • Tempoh belajar minimum bagi murid-murid berkeperluan khas di sekolah menengah adalah lima (5) tahun.

Tempoh ini boleh dilanjutkan hingga dua (2) tahun maksimum di mana-mana peringkat iaitu sama ada sekolah rendah atau sekolah menengah mengikut keperluan murid berkenaan (Pekeliling Ikhtisas Bil. 16/2002)

3. Apakah kurikulum yang diguna pakai di Sekolah Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi?

Kurikulum yang digunakan di Sekolah-sekolah Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi ialah Kurikulum Kebangsaan yang diubahsuai mengikut kecacatan murid, dan kurikulum alternatif.

  • Kurikulum alternatif yang digunakan bagi murid-murid pendidikan khas adalah:
  • Kurikulum latihan industri yang disediakan oleh Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK)
  • Kurikulum yang dibina khusus oleh Jabatan Pendidikan Khas.

(Pekeliling Ikhtisas Bil. 7/2004)

4. Apakah kurikulum yang diguna pakai di Sekolah Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi?

  • Kurikulum yang digunakan di Sekolah-sekolah Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas Integrasi ialah Kurikulum Kebangsaan yang diubahsuai mengikut kecacatan murid, dan kurikulum alternatif.
  • Kurikulum alternatif yang digunakan bagi murid-murid pendidikan khas adalah:
  • Kurikulum latihan industri yang disediakan oleh Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK)
  • Kurikulum yang dibina khusus oleh Jabatan Pendidikan Khas.

(Pekeliling Ikhtisas Bil. 7/2004)

5. Apa itu Sekolah Khas

Sekolah yang menyediakan perkhidmatan pendidikan kepada murid-murid bermasalah pendengaran dan penglihatan.

6. Apa yang dimaksudkan dengan Program Pendidikan Khas Integrasi

Program yang disediakan bagi murid-murid pendidikan khas di sekolah-sekolah biasa.

7. Apa yang dimaksudkan dengan Program Inklusif

Pendekatan pendidikan di mana murid-murid pendidikan khas dan biasa belajar bersama di dalam satu kelas dan diajar oleh guru kelas biasa.

8. Apa yang dimaksudkan dengan Program Bermasalah Pembelajaran Spesifik

Kanak-kanak yang menghadapi kesukaran belajar khusus.

9. Siapakah yang dimaksudkan murid-murid berkeperluan Khas Bermasalah Pembelajaran

a. Sindrom Down

b. Autisme

c. Palsi Serebral

d. Hiperaktif

e. Hipoaktif

f. Tumpuan Perhatian Singkat (ADD/ADHD)

g. Kerencatan Akal

h. Masalah Emosi/Tingkah Laku

i. Masalah Komunikasi

j. Kerencatan Anggota

k. Pintar Cerdas/ Berbakat

l. Epilepsi

m. Disleksia

n. Murid-murid Yang Mempunyai Keupayaan Mental Yang Rendah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: